Start med måltidsrytmen.

Start med måltidsrytmen!

Når du har bestemt deg for å endre vaner og leve litt sunnere, er det lurt å ikke legge listen for høyt. Sett deg små, overkommelige mål som gjør deg motivert til å endre livsstil mot en stadig sunnere en. De små endringene i hverdagen gir store utslag på et år. Litt her og litt der og vips så snakker vi faktisk om rundt 240 hverdager!

Å leve sunt dreier seg ikke bare om å leve magert, men allsidig slik at du dekker behovet for alle næringsstoffer. Da får kroppen det den trenger og du kan yte mer på alle måter.


Å innarbeide en jevn måltidsrytme er noe av det aller første du bør starte med. Du bør spise et måltid hver 3-4 time for å tilføre "drivstoff".

Er du av typen som hopper over frokost, så start med å sette deg mål om at du skal spise frokost hver dag. Det behøver ikke være så mye, og trenger ikke ta så lang tid. Frokost på engelsk heter breakfast, og kommer av "å bryte fasten", noe kroppen har gjort i løpet av natten.

Da har kroppen vært på lavgir og for å komme seg opp og få energi til dagen du har i vente så trenger den noe jobbe på.


Det anbefales 3-4 måltider i løpet av dagen + 1-2 mellommåltider.

Energien fra dagens måltider bør fordeles på denne måten:


Frokosten      : 20-25 % av energien

Lunsjen         : 25-30 % av energien

Middagen      : 25-30 % av energien


Mellom- og kveldsmåltider : 15-30 % av energien


En jevn, god måltidsrytme gir:

  • stabilt blodsukker
  • bedre konsentrasjonsevne
  • mindre sultfølelse
  • økt forbrenning
  • mer overskudd
  • mindre lagring av fettvev

Har du også til intensjon å mosjoner eller bevege deg noe mer så er 30 minutter om dagen en utrolig god start på et nytt og sunnere liv. Lev vel!


Klarer du å leve sundt, hele tiden??

3 kommentarer

Lene

12.mar.2010 kl.08:36

Jeg har nettop startet.. Har begynt å spise frokost pluss at jeg skal kutte ut eller hvertfall spise minimalt med søtsaker. Både med tanke på vekt og at huden min ikke er glad i for mye sukker, da kommer urenhetene med engang så deg er motivasjon nok for meg..

Hanne's livsstilsblogg

12.mar.2010 kl.09:03

Ja jeg gjør mitt beste:) Du har helt rett ang å ikke sette lista for høyt. Det er ikke så mye som skal til for å forbedre seg selv og sine vaner. Jeg er ganske nøye på å spise sunt på hverdager, har bytter ut det meste med litt grovere, dvs pasta, ris, mel osv.. og kuttet ut sauser, bruker heller en dæsj mager kesam om maten blir for tørr. På helg unner vi oss som regel noe godt og tillater oss å skeie ut litt. Det er viktig når man har barn.

Bra artikkel:)

Linda

12.mar.2010 kl.09:20

Bra innlegg. Prøver å gjøre det på denne måten selv, kroppen trenger jo energi hele dagen.

Skriv en ny kommentar

June E

June E

34, Sandefjord

gjest på denne bloggen NÅ

Norske blogger

Kategorier

Arkiv

Related Posts with Thumbnails
hits